Bukan PASRAH tapi REDHA :)

Aku akan berhenti memikirkanmu...
dan ku akan benar2 melepaskan ikatan di hatiku
Aku hanya akan merubah diriku menjadi yg terbaik hanya kerana Allah...
Bukan kerana menginginkanmu, kan ku lepaskan belenggu ini...
Yang membuat hatiku semakin rapuh karna cinta yg penuh dgn tanda tanya...


Biarlah kau teruskan perjalananmu tuk jadi yg terbaik 
untuk seseorang yg akan ditakdirkan untukmu,, aku pun begitu...
Aku akan melanjutkan perjalananku tuk menjadi yg terbaik
untuk seseorang yg akan menjadi IMAMku
meskipun itu bukanlah dirimu...
Karna kini ku telah yakin...

Jika aku telah menjadi yg terbaik, 
maka Allah tetap memberiku yg terbaik pula
meskipun itu bukanlah dirimu...
Ku harap kau mendapatkan yg terbaik...
Dan DOAKAN aku agar ku juga mendapatkan yg terbaik
hingga aku bisa TENANG dengan PILIHAN-Nya
meskipun itu bukanlah dirimu...

~ Dari seseorang kpd seseorang ~

SOLATLAH WALAUPUN TERPAKSA


LIATNYA kita untuk solat BERSOLAT. Apatah lagi BERJEMAAH di surau..
Bangun pagi pun lepas azan subuh. Bila bulan Ramadhan semangat betul kita bangun awal, bersahur, solat sunat tahajjud dan ibadah yg lain.. Namun kini, atas nama KESIBUKAN kita pun larut dengan raja KEMALASAN..lalu tepi surau, pandang SEBELAH MATA je..

Usahlah PERSOALKAN bilangan si hawa yg solat di surau, mari kita kira dahulu berapa batang tubuh KAUM ADAM yg sanggup BERMUJAHADAH mendisiplinkan diri solat di surau? 
Konsisten dalam jejak-jejak menuruti PANGGILAN AZAN di surau?

Mereka ini bagai JEJAKA IDAMAN yg paling TERMAHAL di abad ini. Susah ingin jumpa orang yg macam ini lagi, bagai TERPUTUS ditelan dek duniawi..
Bukan saja disukai ramai malah Allah LEBIH SUKA dahulu kepada mereka.

Sabda Nabi SAW :
"Solat BERSAMA ORANG LAIN lebih baik daripada solat sendirian. Solat bersama dua orang lebih baik daripada solat bersama seorang. Semakin banyak (yg solat) semakin DISUKAI Allah Azza wa Jalla."
[Sunan Abu Daud:467, Sunan an-Nasai:834, Musnad Ahmad:20312, Al-Mustadrak:3/269 dan Sahih Ibn Khuzaimah:1477]

Ayuh, mari kita JAGA SOLAT sedaya upaya! 
Ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara.. di antara didikan sembahyang, menebalkan rasa KEHAMBAAN dan menajamkan RASA BERTUHAN.

Bermalam di Katil Seorang Lelaki

>> First skali jgn salah paham bila baca tajuk atas tu ye~ hehe...
>> Nie cuma kisah tentang seorang lelaki dan seorang perempuan.
>> Bagi aku story ni 'sweet' la..huhu


Kisah berlaku waktu satu rombongan guru pelatih membuat rombongan ke tempat bersejarah. 
Bila sampai ke tempat yang dituju para guru pelatih mendapati tempat tersebut merupakan tempat yang tidak dikunjung sesiapa...lengang, sepi!

Maka guru pelatih bermula turun untuk melihat kesan sejarah yang ada di tempat tersebut. Pada permulaan, mereka berkumpul bersama melihat kesan sejarah yang ada. 
Lebih kurang sejam selepas itu mereka berpecah menuju ketempat sejarah yang mereka sukai.

Nak jadi ceritaaaaa, seorang guru pelatih perempuan yang begitu tekun mencatit dan mengarang maklumat yang ada pada kesan sejarah tersebut, tanpa disedar dah tertinggal.

Trainer yang  mengetuai rombongan ingat semua cikgu cikgi dah ada dalam bas, so mereka pun balik laaaa.

Cikgu pelatih yg tertinggal tu mula gabra..... menjerit sekuat hati, cemas giler panggil kawan-kawan dia dan pelatih yang lain, tapi hampa.

So dia tekad berjalan nak keluar dari tempat berkenaan menuju ke kampung berdekatan. Sejam berjalan tetapi masih tidak menjumpai sesiapa. 
Start lah letih dan menangis panggil mak ayah.

Pusing pusing nampak satu pondok kecik berdekatan dengan tempat tu. 
So dia pergi ketuk pintu. Keluar seorang pemuda anggaran umur linkungan
lewat 20an dan bertanya: "Siapa kamu?" 
Jawablah cikgu tadi yg dia tertinggal bas rombongan dan tak tahu nak pulang.

Berkatalah lelaki tadi bahawa tempat yang ingin ditujunya terletak di selatan dan tempat mereka berada di utara dan tempat tu memang tak didiami sesiapa. 
Maka menangis lah cikgu tadi bagai org hilang akal...

Disebabkan kesian, lelaki tadi suruh cikgu tadi bermalam di pondok dia je sementara tunggu subuh untuk hantar pulang.

Cikgu tu disuruh tidur atas katil lelaki tersebut manakala lelaki itu tidur atas lantai berhamparkan kain je dan ambil sehelai kain lain digantung sebagai penghadang tempat tidur antara dia dan cikgu tu.

Lelaki tadi  duduk di penjuru pondok  dan membaca buku.
Yg cikgu tu tutup seluruh badan dia ngan kain gebar menahan menangis dek takut dan tak
brenti matanya mengawasi lelaki misteri tu.

Tiba-tiba lelaki tu tutup buku dan pergi kat lilin yang menyala terus bakar jarinya satu persatu.

Cikgu tadi apa lagi,bertambah kecut perut takut kerana  berfikir bahawa lelaki tersebut mengamalkan ilmu songsang.. menggeletar giler maut...
Maka kedua-duanya tidak tidur sehingga pagi
..............??????...................

Bila menjelang pagi lelaki tersebut menghantar cikgu tadi ketempat asalnya. 
Bila dah sampai rumah, cikgu tadi pun menceritakan apa yg terjadi kat mak bapak dia. Bapak cikgu tu dengan seribu satu persoalan mengesyaki sesuatu berlaku, sebab tengok anak dia nampak sakit pucat lesi dan takut amatlah sangat.

Si bapa pun pergi ke tempat yang dimaksudkan anaknya tu. Menyamar sebagai pemburu yang tersesat dan bertanya tempat tuju.
Dalam hati si bapa tadi heran tengok  jari jari tangan lelaki tadi berbalut dan
bertanya kenapa...??????

So lelaki tu pun cerita bahawa dua malam lepas datang seorang perempuan cantik elok paras rupa untuk tumpang bermalam di pondok beliau.
Dan sudah tentu pada ketika itu syaitan iblis sudah berada bersama mereka.
Disebabkan takut terjadinya perkara yang tidak diingini berlaku, beliau membakar jarinya satu persatu supaya dapat menghindarkan diri dari berfikir memperkosa perempuan tersebut.

Mendengar penerangan lelaki tersebut si bapa mempelawa lelaki berbalut jari itu datang ke rumahnya dan berhajat mengahwinkan anaknya kepada lelaki tersebut.., 
tanpa pengetahuan lelaki tu yang bahawasanya perempuan yang akan dikahwininya adalah perempuan yang menumpang tidur di katil nya 2 malam yang
sudah..................................................

MOTIF CERITA....................

Beruntunglah lelaki tersebut kerana menghindar kan diri dari melakukan
benda haram satu malam, dan dia berjaya mendapat sesuatu yang indah dan
halal seumur hidup...............




So apa lagi geng.... kot ada awek tersesat.. bakar lah jari korang!

>> So ambillah iktibar dari cerita kat atas... :-)

9 SITI

1) SITI KHADIJAH
- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg pertama, 
melahirkan anak2 Rasulullah, 
setia dan banyak menyokong perjuangan Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh orang2 kafir dan musyrik, 
menghantar makanan kepada Rasulullah ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.

2) SITI FATIMAH
- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya.
- Sangat setia dan kasih kpd suaminya, Saidina Ali Karamullahu Wajhah walaupun Saidina Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kadang2 berbantalkan lengan Ali.
- Rasulullah pernah berkata 'aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.'

3) SITI A'ISHAH
- Beliau isteri Rasulullah yg paling muda dan romantik.
- Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dengan Rasulullah. Di mana Baginda minum di situ beliau minum menggunakan bekas yg sama.

4) SITI HAJAR
- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan perintah Allah.
- Sanggup ditinggalkan Nabi Ibrahim atas perintah Allah demi kebaikan.
- Berjuang mencari air di tengah2 padang pasir untuk anaknya Nabi Ismail (pengorbanan ibu mithali).

5) SITI MARIAM
- Wanita suci yg sangat menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oleh Allah s.w.t untuk mengandungkan Nabi Isa.

6) SITI ASIAH
- Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dengan ujian yg dihadapi daripada Firaun laknatullah.

7) SITI AMINAH
- Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasulullah dan mendidik Baginda menjadi insan mulia.

8) SITI MUTI'AH
- Seorang yg patut dicontohi dan dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat untuk dipukul oleh suaminya sekiranya layanan tidak memuaskan hati, berhias dengan cantik untuk tatapan suamiya sahaja.

9) SITI ZUBAIDAH
- Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid.
- Sanggup membelanjakan semua hartanya untuk membina terusan untuk kegunaan orang ramai hanya niat kerana Allah s.w.t

Princess Elise ~ bangga sebab ayah saya pun bagi nama SITI kat saya ^_^

Aku tetap enjoy hidup SINGLE..hehe

Assalamualaikum semua...hurm, malam ni terasa nak update blog la..huhu
Berapa hari je lagikan kita bakal menyambut tahun 2012.
Umur aku pun makin bertambah,, 23 years old.
HHaaaahhhhh?? Dah nak masuk 23 tahun dah aku rupenye~
Lepas nie bakal tiba la zaman2 orang sibuk bagi soalan cepu mas.
Study pun dah tak lama nak abis. Konfem la lepas abis study nanti telinga aku ni panas..huhu
Apa lagi dah nak masuk sem 6 (next year) tapi calon pun belum ada. 
Calon pun belum ada, pakwe jauh skali la..huhu
Banyak perspektif orang tentang jodoh kan?
Ada orang jodohnya cepat, ada pulak jodohnya lambat.
Ah,, tak kesah la cepat ke lambat..yg penting enjoy dengan  kehidupan kita.
Bukan enjoy masuk kelab or buat maksiat..tapi enjoy la dengan menghargai setiap yg ada di sekeliling kita :)

>>Hurm~ terjumpa plak tentang perspektif jodoh ni..so layan jela n rajin2kan diri untuk baca ye..especially yg single macam saya..hehe! :P


Harap2 boleh baca la ye kengkawan~ xboleh nak besarkan..kalau besarkan jadi xnampak pulak :D

Because of That Man

Assalamualaikum semua~ :)
Macam xleh tido plak malam nie.. mata ni xnak lelap. Rumet aku plak sedap je dah tido. 
Agaknya dah sampai ke bulan kot, huhu... Penat agaknya lepas 'brainwash' aku tadi.
Anyway to my friends, thanks for ur kritikan, nasihat, panduan yg telah kamu berikan.
Kerana kalian adalah cermin bagi diriku. 
Terima kasih, terima kasih, terima kasih!

OST Nora Elena - Jangan Kau Pergi

Tak pernah ku rasa begini
Ku menyintaimu sepenuh hatiku
Ternyata hanyalah dirimu
Yang mengerti aku sepenuh hatimu

Ku inginkan selalu terhentinya waktu
Supaya kita terus bersama
Janganlah kau pergi tinggalkan diriku
sendiri jauh darimu
Ku perlukan kamu
Inginmu selalu temani jalan hidupku

Ternyata hanyalah dirimu 
Yang amatku rindu
Ku rindu selalu
Ku inginkan selalu terhentinya waktu
Supaya kita terus bersama
Janganlah kau pergi tinggalkan diriku
sendiri jauh darimu
Ku perlukan kamu
Inginmu selalu temani jalan hidupku

Janganlah kau pergi tinggalkan diriku
sendiri jauh

Janganlah kau pergi tinggalkan diriku
sendiri jauh darimu
Ku perlukan kamu
Inginmu selalu temani jalan hidupku

Janganlah kau pergi...


>> Jangan pernah terdetik di hati awak untuk tinggalkan saya. ~ IKHLAS DARI HATI ~

Kerana Sekeping Hati Bukan Milik Kita

 >Sekeping hati ini bukan milik kita, bila2 masa je Dia boleh terbalikkan<

>Kerana itu aku bimbang andai sampai satu saat di hati ini tidak lagi ada kamu<

>Kerana itu juga aku bimbang andai tidak dapat menunaikan janji yg telah dibuat untuk kamu<


...
kenapa??
...

>Kerana terkadang ada insan lain yg ingin mengetuk pintu hati ini<
>Kerana hati ini terkadang merasakan tidak lagi diperlukan kamu<
>Kerana diri ini tidak tahu apa yg telah Allah tetapkan untuk kita<
>Namun aku masih berharap jodoh itu tetap milik kita<


........

Hanya sesekali kita berhubungan sehinggakan kadangkala aku merasakan diri ini seperti diabaikan


Hanya sesekali kamu mengirim khabar berita sehingga aku merasa diri ini tidak penting dalam hidupmu

Namun, aku pernah berjanji untuk setia menunggu kamu

Dan kau juga berjanji untuk datang menyuntingku bila tiba saatnya

Walau seringkali hati ini hampir rapuh, tapi itu jugalah yg menguatkan lagi hati ini supaya terus bertahan

Akan ku terus bertahan melangkah dan menempuh dugaan yg mendatang

Dengan keyakinan kau akan menjemputku suatu hari nanti

~ Untuk menghalalkan rasa cinta ini ~

~ Doaku panjatkan semoga Allah tetapkan hati aku dan hati kamu sehingga waktu menyatukan hati kita ~ 


Jika ALLAH tak memberimu seseorang yg kamu impikan,
Semoga Dia menghadirkan seseseorang yg memimpikanmu.

Bila ALLAH tak memberimu seseorang yg kamu rindukan,
Semoga Dia menghadirkan seseorang yg merindukanmu.

Bila ALLAH tak memberimu seseorang yg kamu dambakan,
Semoga Dia memberimu seseorang yg mendambakanmu.

Bila ALLAH tak menyatukanmu dgn seseorang yg kamu cintai,
Semoga Dia menghadirkan seseorang yg mencintaimu.

Yg bukan hanya kerana apa yg ada padamu ....
tapi apa adanya dirimu!!!

Sujudkan HATI dan JIWAmu,,
Semoga ALLAH memberi kita yg TERBAIK
Dengan segala keindahan hati & ketakwaannya..
Kerana... Jodohmu takkan jauh sifat, peribadinya sepertimu...





Dia..pakar perubatan Islam.

"Perubatan sebenarnya bukanlah sesuatu yang rumit atau ilmu sains yang penuh dengan ranjau duri serta halangan seperti matematik dan metafizik, jadi saya akan melakukan perubahan yang besar; saya akan menjadi pengamal perubatan yang cemerlang dan mengubat pesakit menggunakan kaedah yang sudah teruji keberkesanannya."

Kata-kata di atas merupakan kata-kata dari seorang pakar perubatan Islam. Siapakah beliau? Kita mungkin biasa mendengar nama Ibnu Sina, tapi tahukah kita serba sedikit tentang pakar perubatan yang sangat terkenal ini? 

Orang kata ilmu yang ada elok la kalau dikongsi, ye tak?hihi..jadi di sini aku nak berkongsi dengan korang semua tentang sedikit info yang aku dapat hasil dari pembacaan aku nie. Yela, bulan2 puasa ni kene la banyak baca bahan bacaan berilmiah.  XD

Ibnu Sina..nama penuh beliau ialah Abu Ali al-Hussein ibn Abdullah ibn Sina. Ibnu Sina yang juga dikenali sebagai Avicenna (slanga barat) pada asalnya merupakan pakar dalam pelbagai bidang namun dikhususkan kepada perubatan setelah beliau menemui beberapa kaedah perubatan yang sukar untuk orang lain temui. 

Ibnu Sina nie dilahirkan di Afshana, dekat Bukhara, ibu negeri Samanids iaitu semasa dinasti Persia di Asia Tengah dan Khorasan. Ibnu Sina dilahirkan pada tahun 980M dan bapanya - Abdullah berasal dari Balkh (Afghanistan), manakala ibunya - Setareh pula berasal dari Bukhara (Uzbekistan).

Kebijaksanaan Ibnu Sina bermula seawal 5 tahun. Semasa umurnya meningkat 14 tahun, kehebatan pemikirannya semakin terserlah apabila beliau dapat berhujah dengan gurunya sehingga gurunya itu menghormati pandangan beliau. Dikatakan dalam autobigrafinya bahawa tiada apa yang beliau tidak pelajari apabila usia meningkat mencecah 18 tahun.

Ketika usia Ibnu Sina di awal belasan tahun, beliau cuba memahami ilmu metafizik oleh Aristotle, yang mana beliau tidak memahaminya sehinggalah beliau membaca ulasan al-Farabi tentang karya tersebut. Sejak itu beliau tidak lagi menoleh ke belakang dan terus menimba segala ilmu dan harapannya hanya satu, 'Ilmu pengetahuan seorang Muslim lebih hebat.'

Ibnu Sina mempelajari perubatan di bawah ahli fizik yang bernama Koushyar. Beliau menulis kira-kira 450 karya dalam pelbagai bidang dan subjek, yang mana kira-kira 240 daripadanya yang masih ada. Pada dasarnya, 150 daripada karya beliau yang masih ada tertumpu kepada bidang falsafah dan 40 daripadanya berkisar tentang perubatan.

Karya beliau yang paling terkenal ialah 'Kitab asy-Syifa' (The Book of Healing)-ensiklopedia tentang perubatan, dan 'Al-Qanun fit Tibb' (The Canon of Medicine)-teks yang dijadikan medium perubatan di banyak universiti semasa zaman pertengahan.

Selain itu, Ibnu Sina juga seorang hafiz, berkarya tentang ilmu astronomi, kimia, geologi, psikologi Islam, falsafah Islam, teologi Islam, mantik, paleontologi, metamatik, fizik, puisi, dan sains. Beliau dianggap sebagai seorang yang paling berpengaruh dan terkenal di zaman kegemilangan Islam (tamadun dunia 750M-1258M).

Pada 10 tahun terakhir hayatnya, Ibnu Sina berkhidmat untuk Abu Ja'far Ala Addaula-penguasa bandar Isfahan, sebagai ahli fizik, sasterawan dan penasihat saintifik. Dalam tahun-tahun itu juga beliau mula mendalami bidang sastera dan filologi. Beliau sangat terkenal dengan kuat bekerja, sentiasa mencari ilmu baru untuk dibuat kajian sehingga pekerjaan beliau itu menyebabkan kesihatan beliau terganggu.

Rakan-rakan beliau menasihatkannya agar berehat dan menyederhanakan kerja supaya kesihatan beliau stabil tetapi Ibnu Sina menolak bahkan berkata, "Saya lebih suka kehidupan singkat tapi luas, lebar, dan panjang."

Di saat kematiannya, belas kasihan menyelubungi diri Ibnu Sina. Beliau banyak mengeluarkan sedekah, membayar segala hutang, membebaskan hambanya, dan khatam al-Quran setiap 3 hari sekali. Ibnu Sina meninggal dunia pada bulan Jun tahun 1037M semasa berusia 57 tahun pada bulan Ramadan. Jenazah beliau dikebumikan di Hamadan, Iran. Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan bersama-sama orang yang beriman.

Itulah sedikit sebanyak yang boleh aku kongsikan dengan korang semua. Hebatkan Ibnu Sina? Aku kagum sangat2 dengan tokoh perubatan Islam nie. Kalau korang rasa entri ni agak skema biasa la 2..nama pun menulis bahan ilmiah..hikhikhik
Moga2 perkongsian entri kali ni memberi manfaat utk kita semua. At least kalau sebelum nie kita tak pernah tau pasal Ibnu Sina, harap entri nie dapat memberi ilmu pengetahuan baru utk kita semua. :D 

♥ GoodBye Days ♥

Dah lama aku tak jenguk blog nih..
Dah jadi ape aku pun xtau..hheee
Aku nak menulis tapi tak tau nak tulis ape. Jadi aku decide nak post 1 lagu ditujukan kepada semua kengkawan yg sentiasa di ♥ :)
Disebalik lagu nie ade banyak memori2 indah yg pernah terlakar dalam hidup aku..suatu ketika dulu.
Setiap kali aku dengar lagu nie, ada seseorang yg aku ingat..
Ada seseorang yg bermain difikiran aku,
ada seseorang yg aku rindu..



video

   Yui - Goodbye Days   
Dakara ima ai ni yuku
Sou kimetanda
POKETTO no kono kyoku wo
Kimi ni kikasetai
Sotto VORYUUMU wo agete
Tashikamete mita yo

oh Good-bye days ima
Kawaru ki ga suru
Kinou made ni so long
Kakkoyoku nai yasashi sa ga soba ni aru kara
La la la la~ with you

Katahou no IYAFON wo
Kimi ni watasu
Yukkuri to nagarekomu
Kono shunkan
Umaku aisete imasu ka?
Tama ni mayou kedo

oh Good-bye days ima
Kawari hajimeta mune no oku alright
Kakkoyoku nai yasashi sa ga soba ni aru kara
La la la la~ with you

Dekireba kanashii
Omoi nante shitaku nai
Demo yatte kuru desho?
Sono toki egao de 
Yeah hello!! my friend nante sa
Ieta nara ii no ni...
Onaji uta wo kuchizusamu toki
Soba ni ite I wish
Kakkoyoku nai yasashi sa ni
Aete yokatta yo
La la la la...Good-bye days

Translation

So I’ll go to you now, I’ve made up my mind
I want to play you the song in my pocket
I quietly turned up the volume to make sure

Oh good-bye days
I feel like things are changing now
So long yesterday and before
I have a clumsy tenderness by my side
La la la la la
~With you

I pass you one earphone
And in that moment, it plays slowly
I am, I'm loving you, right? Sometimes I get confused

Oh good-bye days
Now what’s in my heart has begun to change, alright
I have a clumsy tenderness by my side
La la la la la
~With you

I don’t want to have sad thoughts if I can help it
But they’re bound to come, right?
When they do, I’ll smile and say
"Yeah, hello My friend!" 
I hope I can call you 

When we sing the same song
Be by my side, I wish
I’m glad I found that clumsy tenderness
La la la la la
...Good-bye days


>> Walaupun sudah hampir dua tahun berlalu, ia masih segar dalam ingatanku.

MENCUCI HATI

>> Setiap orang itu imannya ada turun naik. Bagi aku tak mustahil kalau hari ni dia melakukan suruhanNya tapi esoknya dia melakukan perkara2 yg dilarangNya. Di sini aku nak berkongsi la beberapa petua untuk mencuci hati. Ni pun aku copy paste je..hehe..


~SELAMAT BERAMAL~

1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda. 

4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari.

6. Bisikkan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri.katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)

7. Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati : "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian psikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya – cubalah!!

8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9. Mengingati mati – Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa.

10. Kekalkan wuduk.
11. Bersedekah.
12. Belanja orang makan.
13. Jaga makanan – jangan makan makanan yang shubhah.(diragui halal dan haramnya.)

14. Berkawan dengan ulama'.

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi.)

16. Pesan pada orang, jadi baik.

17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut dan lain-lain.)

>> Aku pun xdela buat sume perkara2 kat atas tue tapi orang kata biarlah diri kita yg esok lebih baik dari hari ini. 
>> Sama-sama la kita memperbaiki diri sebab tak ada manusia yg sempurna melainkan Allah s.w.t
>> Semoga kita dapat mencuci hati kita yg makin lama makin berkarat. Bila hati suci nak buat ibadat dan suruhanNya pun kita rasa tidak susah dan membebankan. :)

The Glitering Past of Tradewinds

22 April 2011- Satu majlis makan malam telah diadakan bertempat di EDC UUM.
Macam bace brite plak..hihi

Anyway, 22 april tue aku attend grand dinner kat DPP aku ni. Majlisnye biasa2 je sbb xramai pun senior yg turun padang. Sepatutnye diorang la yg memonopoli majlis malam 2 tp..tah, aku pun xpaham ngan senior yg xmau join dinner 2. Sepanjang dinner 2 ade la berlaku beberapa adegan yg aku sendiri pun 'annoying' tp diamkan ajer. Almaklum ler..aku ni AJK bawahan je, xde kuasa nak lawan org 'atasan'.

Yg paling aku rase menaikkan darah aku, ade ke patut 'mereka2' itu cakap biro kami xwat keje. Xkan la kitorang nak repot bile time buat keje 2?? Yela...diorg mane nampak yg kami xtido sbb nak siapkan keje 2. Tp xdela sampai xtido..tido lewat jer, hahahaha.
Kutuk kami xwat keje bukan main, tp last2 puji keje kami siap bg extra n last minit job lg.. 2 pun kami xberkira, wat jugak yg diorang nak 2. 2 la lenkali nak mngata org pun jgn main ikut sedap mulut je!
*kang dah tergarang ni..hihi

But I'm still enjoyed that nite. 2 pun sbb ade sorang pakcik (camera man la..) ni sudi amikkan gambor2 ktorang pkai camera mahal dia 2..hehe
Kat bawah nie boleh la korang tgk gambor2 yg pakcik camera man 2 snapkan tuk ktorg.. =))

Gimik - Dr. Amy.. siap ade bunga api lagi tapi xde  lak gambar nak upload 
King n Queen of the Night - Shafiq n Sponge
AJK yg terlibat pada malam 2
Cantikkan lampu2 ni? Tapi aku lak yg pelik cam terkezut nengok lampu..hehe 

With our beloved pengetua, En. Shahrin Saad  
Klu dah giler gambo, kolam kat EDC pun bleh jadi port...  
Bebanyak gambo yg nie paling aku suker :D

p/s : lama bebenor aku nak upload gambo nie..kuikuikui

~ Saya Budak Baru Belajar ~

~Assalamualaikum semua~
~Saya nie baru je nak berjinak2 dgn dunia blogger~
~Tapi xdela pandai sgt nk menulis~
Hehe..
~Saje gedik tgk blog member.. so terasa nk buat blog gak~
~Maybe kt sini boleh la aku luah n cerite kisah aku~
tapi xmenarik pun..
kihkihkih...
~So kpd yg jadi follower aku n sape2 je yg visit blog nih,
feel free to leave your comment here :)