Narathiwat mari~~ Day 2

Assalamualaikum wbt...

Ok, now aku nak sambung untuk hari kedua kat Narathiwat.

Pagi-pagi lagi pukul 5.00 pagi aku dah 'tercongok' atas katil. Owh..orang tengah azan subuh rupanya. So, aku pun masuk bilik air memandangkan aku kena turun ke lobi hotel seawal 7 pagi waktu Thai. Masuk bilik air, nampak tab mandi rasa macam nak berendam je. Tapi bila pikirkan solat subuh and Murni yang masih belum  bangun, aku siap cepat-cepat.

Lepas breakfast, kami dibawa lagi jalan-jalan pusing Narathiwat. Bos nak beli cenderahati rupanya...
So kami singgah la kedai yang jual keris dan 'bunga emas'. Keris korang biasa tengok kan? Bunga emas??Haaaaa...aku pun tak pernah tengok rupa bunga ni.



Bunga emas sebagai simbolik negara Thai


Alhamdulillah, semenjak aku menjadi sebahagian dari MITI Kelantan ni macam-macam pengalaman 'pertama kali' yang aku dapat.

Lepas tu kami singgah kat kedai yang sedia servis untuk tukar duit. Duit Malaysia tak laku dah kat situ..huhu...
Owh,,aku ngan Murni menyesal sangat sebab tak withdraw duit awal-awal. Masa tu dalam dompet aku cuma ada RM100+. And memang tak puas shopping. Tambah lagi duit Malaysia sekarang jatuh nilai. So aku cuma dapat tukar RM100=9200 baht.

Lebih kurang sejam lepas tu, dalam pukul 11 pagi kami sekali lagi ke Narathiwat Provincial Hall. Ada sambutan Women's Day. Kami dibawa masuk dalam dewan yang penuh dengan orang Siam.

Seriously, sepanjang dalam dewan aku tak paham apa je perkataan yang aku dengar melainkan ikrar sebab diorang baca ikrar dalam bahasa 'klatey' sebagai tanda mengalu-alukan kami. And ada jugak la persembahan tarian culture orang siam.

Seterusnya kami dibawa ke tempat pameran produk Narathiwat "OTOP Mobile (one tambon one product)". Konsep OTOP ni kalau di Malaysia sama la ngan SDSI (satu daerah satu industri). Kat situ bos kami beria shopping...orang banyak duit takpe la kannnn...


Thai journalist

Bos gelak bila kitaorang takleh nak baca business card yang dalam tulisan siam

Proses mencuba makanan..makan makan makan!
Business trip kali ni end with visited to Pejabat Agama Islam Narathiwat...alaaaaaa, tempat yang selalu orang kawen lari g untuk kawin~~

Sedikit buah tangan dari Narathiwat untuk diri aku sendiri... the video. Tengok la masa minit ke 2:08 =D

>> so sape sape rasa nak kawen lari boleh la mintak peta ngan aku...hihihiiiiii

No comments:

Post a Comment