Field Trip ~ Penang Port

Ohhh~ baru berkesempatan nak update entri baru..hihi =D
Kali nie nak citer pasal trip ke Penang Port anjuran club IBMS (international business management society). Kalau nak dikira memang sesuai sangatla trip nie dgn kos yg aku amik kt uum nie. Plus aku memang amik subject sea transportation, international logistic, n export management.

Pagi2 lagi semua yg join field trip nie berkumpula kat mall. Kalau diikutkan jadual kami sepatutnya gerak dari uum pukul 7.30 a.m tp disebabkan bas lambat perjalanan dimulakan pukul 8 a.m lebih kurang.

Sesampainya kat penang port nie, kami disambut dgn baik oleh pihak pengurusan walaupun kami sebenarnya terlewat sampai,, haiisshh.. 
Mula2 sampai tue aku dah macam excited sangat2! hehe.. yela, aku xpenah kot join field trip sebelum nie. Dari luar lagi aku dah dapat tengok 'in real life' benda2 yg selama nie aku blajar teori je. So first kami sampai, kami semua diberi taklimat serba sedikit pasal penang port nie. Sape dia punye CEO, manager2 yg ade, semua yg berkaitan dgn port management n authority la. 

After sesi taklimat, macam biasa la sesi soal jawab pulak yg menyusul. So banyak la soklan2 yg bg aku xrelevan pun ade,,huhu.. Masa sesi soal jawab tue, ada sorang student cina nie bertanya "What is TEU?".
Aku yg dengar pun terkejut kot..haha. Berubah air muka Dr. Sabariah (lecturer sea transportation kitaorang). Mana taknye dlm class berbuih kot mulut dia mengajar benda nie..haha.

Untuk pengetahuan korang semua, TEU ni adalah singkatan kpd "Twenty-footer Equivalent Unit" yg mana digunakan untuk kapal2 kontena. Dekat port kita tak guna 1 kapal, 2 kapal, 3 kapal tapi kita guna TEU untuk ukuran/size sebuah kapal kontena.

Sesudah sesi soal jawab, kami semua dibawa oleh pihak penang port melawat sekitar port.. Hurm,, bertambah tambah excited la aku..huhu. Mana taknya, selama ni gambar2 yg aku cuma boleh tengok dlm buku aku dapat tengok ngan mata sendiri. Gambar2 crane, ship, contena yg ade dlm buku, slide sume nampak biasa jer. Dah dapat tengok yg betul2, mak aih besarnya! hihi..

Then after visited tempat2 tue sume kami dijamu makan oleh pihak penang port. Hurm,,disebabkan masih awal nak balik so singgah la kat sunway dlu. Dari pkul 3 p.m lebih kurang sampai la pukul 5.45. Tu pun aku dah xtau nak round ape kat dlm sunway shopping mall 2..huhu..

Dalam pukul 6 ptg camtu, kitorang pun balik la~ Abis sudah sedikit sebanyak pasal trip kami kali nie.
Actually ade banyak gambar yg diambik masa lawat port tu tapi ade kat kawan aku. InsyaAllah kalau dah dapat gambar2 tue sume aku post dlm entri baru untuk tatapan korang eh.. :P

Malam pun dah lewat n mata aku pun dah berat nih,, so aku stop kat sini dulu entri kali nih. Gambar2 nanti aku post dlm entri baru okkeyh! Ok, good nyte all my dearest!

 

No comments:

Post a Comment